niedziela, 6 kwietnia 2014

Werniks – jego rodzaje i jak go nakładać

WERNIKSY
 
Po co używany jest werniks?
Głównym powodem używania werniksu jest chęć “podciągnięcia” koloru. Szczególnie werniks błyszczący sprawia, że głębia kolorów zwiększa się. Jednak najważniejszym zadaniem werniksu jest ochrona warstwy farby. Praca zawerniksowana jest łatwa do oczyszczenia. Wystarczy usunąć werniks wraz ze znajdującymi się na nim zanieczyszczeniami i położyć nową jego warstwę aby praca wyglądała jak nowa. W przypadku farb akrylowych efekt pogłębienia kolorów po nałożeniu werniksu jest wyraźniejszy. Werniksy można z powodzeniem stosować do farb olejnych i akrylowych ponieważ warstwa farby jest stosunkowo gruba. Akwarele nie powinny być werniksowane, ponieważ farba absorbuje część werniksu i niemożliwe jest potem zmycie go bez uszkodzenia warstwy farby
 
Rodzaje werniksów:
Ogólnie możemy je podzielić na : błyszczące, których wpływ na głębię kolorów jest największy lecz jednocześnie powierzchnia pracy jest połyskliwa i może niekorzystnie odbijać światło. Matowe nie odbijają światła jednak mogą spłaszczyć kolory.

- Werniks damarowy- to tradycyjny werniks dający silny połysk. Używany jest często jako medium, choć ja odradzam to. Po dłuższym czasie od nałożenia wymaga silnego rozpuszczalnika do zmycia.  Ma żółtawy odcień.
 


 

- Artystyczny werniks błyszczący - to najpopularniejszy werniks. Daje silny połysk. Podobnie jak damarowy  jest dość trudno usuwalny.
 


 

- Konserwatorski werniks błyszczący – to nowoczesny werniks o dużym połysku. Jest zupełnie bezbarwny i ma mniejszy od poprzednich połysk. Polecamy go jako najbardziej uniwersalny płynny werniks.
 


 

- Artystyczny werniks matowy -  to jeden z najnowocześniejszych produktów. Daje jednolite, matowe wykończenie. Może być mieszany z błyszczącymi werniksami (najlepiej z konserwatorskim) dla uzyskania pośrednich efektów. Polecam wyjść od proporcji 50:50. W ten sposób uzyskuje się efekt satynowy.
 


 

- Oryginalny werniks artystyczny matowy – to werniks oparty na tradycyjnej recepturze, który należy rozgrzać przed użyciem.  Jest nieco mniej matowy niż poprzedni.

 

- Werniks woskowy to oparty na pszczelim wosku werniks nakładany miękką ściereczką. To najbezpieczniejszy produkt ponieważ nie penetruje warstwy farb. Tworzy jedynie cienką warstewkę na jej powierzchni. Przydaje się także w sytuacji gdy inny werniks matowy zostanie wchłonięty przez źle zagruntowany podkład. Jest bardziej matowy niż artystyczny matowy.
 


 

- Werniksy Artisan błyszczący, matowy i satynowy to werniksy oparte o nieszkodliwe, bezwonne rozpuszczalniki, które łatwo stosować w niewielkich pracowniach czy w domu. Przeznaczone do linii farb wodorozcieńczalnych Artisan równie dobrze wypadną na zwykłych farbach olejnych. Błyszczący daje efekt zbliżony do konserwatorskiego błyszczącego. Mat jest głęboko matowy a satynowy jest nieco bardziej błyszczący niż przeciętnie satyna.
 


 

- Werniksy do artystycznych farb akrylowych linii AAC błyszczący, matowy i satynowy - ich właściwości pozwalają na łatwe stosowanie i usuwanie z powierzchni farb akrylowych. Dają podobne wykończenia jak werniksy linii Artisan.

 

 
- Werniksy w aerozolach błyszczący, matowy i satynowy - to bardzo poręczna w użyciu forma aplikacji werniksu.  Warstwy nakładane aerozolem mogą być znacznie cieńsze niż nałożone typowo pędzlem. W niektórych pracach użycie pędzla jest kłopotliwe i tam właśnie najlepiej sprawdzi się aerozol.

 
 

 
Jak nakładać werniks?
1. Zacznijmy od tego, że na wyschnięcie pracy umożliwiające nałożenie werniksu trzeba poczekać. Jeśli nałoży się go zbyt wcześnie może on związać się z farbą mieszając się z nią lub spękać na jej powierzchni kiedy podczas schnięcia zmienia się jej objętość.

2. Farby olejne, w tym rozcieńczane wodą Artisan schną minimum 6 miesięcy (przy stosunkowo cienkiej warstwie), alkidowe farby Griffin schną minimum 3miesiące a akryle potrzebują conajmniej tydzień do wyschnięcia. Użycie medium Liquin nie przyspiesza wysychania pracy i nie umożliwia wcześniejszego nałożenia werniksu.

3. Nowoczesne werniksy nie są tak podatne na zmiany wilgotności jak werniks damarowy ale nadal nie zaleca się werniksowania w wilgotnych pomieszczeniach.

4. Jest szczególnie ważne, by werniksowanie przebiegało w atmosferze wolnej od kurzu, pyłu i zanieczyszczeń. Nie chcielibyśmy aby z warstwą werniksu połączyły się zanieczyszczenia, przed którymi werniks ma chronić. Najlepiej zamknąć też okna i drzwi, by wiatr nie wniósł ich do pracowni.

5. Werniks przed użyciem należy starannie wymieszać. Szczególnie matowy.

6. Do nakładania werniksu dobrze nadaje się szeroki, miękki pędzel.

7. Werniks warto przelać do szerszego naczynia i po zaczerpnięciu pędzlem  zetrzeć nadmiar na krawędzi. Unikniemy w ten sposób zachlapania pracy nadmiarem werniksu ściekającym z pędzla.

8. Praca powinna leżeć płasko lub pod niewielkim kątem. Ruchy pędzla powinny być płynne, w poziomie zaczynając od górnej krawędzi pracy. Nie należy nakładać więcej werniksu niż to konieczne do pokrycia pracy.

9. Pracę należy pozostawić do wyschnięcia na 24 godziny i ewentualnie nałożyć wtedy drugą warstwę jeśli to konieczne.
Pamiętaj, że werniksy są miękkie po nałożeniu. Nie należy niczym dotykać do schnącej powierzchni, bo może się przykleić lub odcisnąć ślad. To samo dotyczy dotykania palcami – zostaną ślady.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz