Mas do modelowania mamy kilka rodzai, m.in.:
Masa solna - jest to masa do modelowania, którą wykonuje się z mąki, wody i soli. Wykonuje się z niej przeróżne przedmioty – głównie figurki, ramki i inne ozdoby.
Plusy techniki:
- bardzo tania
- ekologiczna – tworzona z naturalnych produktów, jest znakomita jako kreatywna zabawa dla dzieci
- po wypieczeniu jest trwała i twarda
- bardzo tania
- ekologiczna – tworzona z naturalnych produktów, jest znakomita jako kreatywna zabawa dla dzieci
- po wypieczeniu jest trwała i twarda
Minusy:
- masa wymaga długiego wypiekana w piekarniku
- masa wymaga długiego wypiekana w piekarniku
Podstawowy przepis na masę solną:
- szklanka mąki
- szklanka soli
- 150 ml wody
Całość się wygniata, aż do momentu otrzymania jednolitej, gładkiej masy. Po ulepieniu przedmiotu w masie można go pomalować farbami akrylowymi i ozdobić.
Masa solna do wyrobu drobnych modeli:
- szklanka mąki
-szklanka soli,
- 100 g mąki ziemniaczanej,
- 150 ml wody.
Masa solna do wyrobu dużych modeli:
- szklanka mąki,
- 2 szklanki soli,
- 125 cm³ (125 ml) wody.
Elastyczna masa solna – wyroby schnące na powietrzu:
- szklanka mąki,
- szklanka soli,
- 2 łyżki rozpuszczonego uprzednio kleju do tapet,
- 125 ml wody.
Fimo Soft (masa termoutwardzalna) – jest materiałem stosowanym przez zawodowych plastyków do produkcji rzeźby użytkowej, biżuterii, korali, figurek, guzików, elementów do ozdabiania kartek… Ogranicza nas tylko własna wyobraźnia. Fimo Soft jest dostępne w kilkudziesięciu barwach podstawowych, kilkunastu odcieniach perłowych i metalizowanych oraz kilku odcieniach transparentnych. Są też dwa kolory imitujące kamień i kolor świecący w ciemnościach. Razem – 48 rodzajów. Fimo wyrabia się bardzo łatwo, ma idealną konsystencję – ani zbyt miękką, ani zbyt twardą (jak to bywa niestety z większością polskich modelin). Pakowana w kostkach 56g, koszt jednej (jeden kolor) to ok. 6zł.
Niektóre kolory FIMO mają swoje specyficzne cechy, które warto wziąć pod uwagę przy pracy na tym materiale:
• czarny – b. miękki, mocno brudzący;
• -70 (sahara) – b. miękki;
• -75 (ciemny brązowy) – b. miękki;
• -43 (kolor cielisty) – nieco ciągnący, lepki;
• -604 (fioletowy transparentny) – po wypaleniu staje się b. ciemny, niemalże czarny;
• -014, -104, -204, -374, -404, -504, -604 to kolory transparentne, przy dłuższym pieczeniu czasem pękają – robią się na nich delikatne odłupania;
• -11, -27, -81, -08, -28, -38, -58 to kolory metalizowane, są twardsze od zwykłych kolorów, co ważne jest przy łączeniu we wzory;
• -052, -112, -202, -302, -602, -812 to kolory brokatowe – dość niewygodnie się tnie, ponieważ drobinki brokatu wchodzą pod ostrze, zostawiając maleńkie wyżłobienia, tak samo zachowują sie kolory imitujące kamień.
• -70 (sahara) – b. miękki;
• -75 (ciemny brązowy) – b. miękki;
• -43 (kolor cielisty) – nieco ciągnący, lepki;
• -604 (fioletowy transparentny) – po wypaleniu staje się b. ciemny, niemalże czarny;
• -014, -104, -204, -374, -404, -504, -604 to kolory transparentne, przy dłuższym pieczeniu czasem pękają – robią się na nich delikatne odłupania;
• -11, -27, -81, -08, -28, -38, -58 to kolory metalizowane, są twardsze od zwykłych kolorów, co ważne jest przy łączeniu we wzory;
• -052, -112, -202, -302, -602, -812 to kolory brokatowe – dość niewygodnie się tnie, ponieważ drobinki brokatu wchodzą pod ostrze, zostawiając maleńkie wyżłobienia, tak samo zachowują sie kolory imitujące kamień.
Glina rzeźbiarska - to znakomity, naturalny i ekologiczny materiał rehabilitacyjny do prac w warsztatach zajęciowych. Doskonała do kształtowania, rzeźbienia, modelowania oraz odlewania w formach gipsowych. Glina rzeźbiarska jest tworzywem wielokrotnego użytku – po wysuszeniu wystarczy ją zalać wodą i po ok. 24 godz. można jej używać ponownie wyrabiając w dłoniach, przywrócić do stanu ciasta. Czas schnięcia wyrobów gotowych uzależniony jest od ilości. Aby zachować swoją pracę na dłużej glinę należy wypalić w piecu ceramicznym w temp. 850-1200 stopni. Otrzymane rękodzieła po wysuszeniu lub wypaleniu można na różne sposoby dekorować, ozdabiać z wykorzystaniem farb plakatowych lub akrylowych.
Masa papierowa - jest materiałem plastycznym o konsystencjigotowego ciasta, dobrze przywierającym do powierzchni innychmateriałów. Nakłada się ją na wcześniej przygotowaną konstrukcjęwarstwami po wyschnięciu pierwszej – kolejne. Po wyschnięciu, powierzchnię masy papierowej można obrabiać przez dorzeźbianie, piłowanie, struganie czy szlifowanie np. papierem ściernym. Masa papierowa umożliwia tworzenie dużych, efektownych prac na konstrukcjachz butelek, balonów, talerzy, styropianu, gałęzi, kamieni, tektury itp. Nadaje się ona również do wykonywania małych form rzeźbiarskich, takichjak: korale, medaliony, bransoletki, spinki, reliefy itp. Gotowe wyrobymożna malować farbami.
Gips modelarski - przeznaczony jest do wykonywania form i odlewów. Gips wsypujemy do wody (woda: gips w stosunku 1:3), dokładnie mieszając. Masa gipsowa powinna mieć konsystencję gęstej śmietany, ciekłego miodu. Większy udział wody wydłuża czas tężenia i powoduje powstawanie pęcherzyków powietrza. Chcąc uzyskać zabarwioną masę gipsową, można dodać do wody barwnik (farba lub pigment rozpuszczalny w wodzie).Dokładnie wymieszaną masę gipsową wlewamy do formy (wypełniając tylko jej część), wstrząsnąć kilkakrotnie formą, aby masę uwolnić od pęcherzyków powietrza. Następnie wypełnić formę „po brzegi”, delikatnie wstrząsnąć i pozostawić do tężenia. Gdy masa zaczyna tężeć, można wcisnąć wieszaczek. Chłodne, już twarde odlewy wyjmujemy (wysypujemy) z formy, nie wyciskamy – aby nie zniszczyć formy. Brzegi wygładzamy nożem lub papierem ściernym. Gotowe odlewy można malować wszystkimi rodzajami farb. Najlepszy efekt dają jednak farby akwarelowe. Przed malowaniem akwarelą cały odlew nawilżamy wodą, po czym zaczynamy malować akwarelą z dużą ilością wody, przechodząc stopniowo do coraz gęściejszej farby. Nakładamy w ten sposób kilka warstw farby. Na wysuszoną powierzchnię nakładamy lakier zabezpieczający odlew przed wilgocią i kurzem. Formy myjemy letnią wodą z dodatkiem płynu do mycia naczyń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz